Stjuardese i stjuardi

Kad se spomene posao stjuardese ili stjuarda, prvo što nam pada na pamet su putovanja po celom svetu, uzbuđenje i ljubaznost. Biti večito u pokretu, u kontaktu sa ljudima, mogućnost upoznavanja sa raznim tehničkim dostignućima i  velika dinamičnost radnog okruženja samo su neke od brojnih prednosti ovog posla. Ukratko, mozete imati svet na dlanu.

Posao stjuardese ili stjuarda donosi razne subjektivne i objektivne prednosti osobi koja se opredeli za ovakav poziv, ali pre svega moramo naglasiti da je rec o teškom i veoma odgovornom poslu.

 

Poslovi koje obavljaju odvijaju se pre poletanja, za vreme leta i nakon sletanja. Osnovna funkcija kabinskog osoblja je bezbednost putnika. Oni pomažu ukrcavanje putnika, vrše demonstraciju postupaka u slučaju opasnosti, kontolišu situaciju u putničkoj kabini, paze da je sve u skladu sa propisanim standardima. Zaduženi su za bezbednost i sigurnost leta i da putnicima let ucine što  prijatnijim. Svaku nepravilnost tokom leta u obavezi su da momentalno isprave, da postupaju u skladu sa propisima za određene situacije ili da o tome obaveste kapetana koji će doneti odgovarajuću odluku.

 

Budući da zbog otežanih radnih uslova u vazduhoplovstvu kao što su turbulencije, visok pritisak, vrlo suv vazduh može doći do dehidratacije i povreda neophodno je da stjuardese i stjuradi budu u dobroj fizičkoj kondiciji. S druge strane ove osobe treba da budu emocionalno zrele,  vešte i taktične u komunikaciji sa ljudima, da znaju uticati na ljude i da ih spretno znaju smiriti u slučaju nezgodnih situacija. Iz navedenih razloga psiho-fizičko zdravstveno stanje pojedinca je jako bitno i preglede obavljaju timovi psihologa i lekara raznih specijalnosti.

Pre poletanja u obavezi su da:

  • se informisu o vremenskim uslovima
  • da li na letu ima putnika sa posebnim potrebama
  • proveravaju opremu za slučaj opasnosti
  • pripremaju ketering ( hrana, piće )
  • proveravaju da li je sve uredno i čisto, prilagođavaju svetla, pale muziku
  • dočekuju putnike i pomažu im da pronađu svoja sedišta i smeste ručni prtljag
  • proveravaju da li broj putnika odgovara broju koji je prijavljen aerodromskoj službi
  • izveštavaju kapetana da su se svi putnici ukrcali
  • upoznavaju putnike sa osnovnim sigurnosnim informacijama i saopštavaju im informacije o letu

 

Tokom leta:

U slučaju da je let regularan, miran i odvija se sasvim uobičajeno i normalno kabinsko osoblje se bavi posluživanjem putnika ( hrana, pice, novine) i prodajom robe u bescarinskom režimu. Svaka aviokompanija ima svoje prodavnice tokom leta ( inflight shop ) gde se mogu kupiti parfemi, nakit i slično i na taj način se ostvaruje dodatni prihod za kompaniju. Pored navedenih obaveza, ako u avionu ima putnika kojima je potrebna posebna nega, kabinsko osoblje obavlja i tu dužnost: pomaže deci, starijim osobama i invalidima i pruža prvu pomoć ako zatreba.

Nakon sletanja:

  • izveštavaju putnike o vremenskim prilikama
  • ispraćaju ih iz aviona
  • proveravaju kabinu, kuhinju, pripremaju se za sledeći let
  • izveštavaju kapetana