Vize

Putnici raznih nacionalnosti moraju samostalno da se raspitaju o viznom režimu zemlje u koju putuju, ali i zemlje preko koje putuju.

Građanima Republike Srbije od 19. decembra 2009. godine, više nije potrebna viza da bi putovali u 25 zemalja Evropske unije, kao i u tri zemlje koje nisu članice Evropske unije, a koje su deo šengenskog prostora. Bilo da je u pitanju poslovno ili turističko putovanje, stručno usavrašavanje građani Srbije koji imaju biometrijski pasoš, mogu slobodno da putuju u ove zemlje.

Tranzitne vize su neophodne u nekim zemljama. Većini zemalja koje važe za tranzitne viza nije potrebna, ako putnik ne napušta tranzitnu zonu unutar aerodromskog terminala.

Putnici koji imaju više vremena na tranzitnom aerodromu uz posedovanje tranzitne vize, u većini zemalja, mogu napustiti tranzitnu zonu kako bi obišli grad. U tom slučaju prolaze kroz pasošku i carinsku kontrolu i moraju posedovati validnu dokumentaciju za ulazak u zemlju tranzita.

 

Zemlje Evrope za koje nije potrebna viza: Austrija, Belgija, Bugarska, Kipar, Češka Republika, Danska, Estonija, Finska, Francuska, Nemačka, Grčka, Mađarska, Island, Italija, Letonija, Litvanija, Luksemburg, Malta, Holandija, Norveška, Poljska, Portugal, Rumunija, Slovačka, Slovenija, Španija, Švedska, Švajcarska.

 

Najčešće tranzitne zemlje:

Tranzit u Rusija

Građanima Srbije nije potrebna tranzitna, ni boravišna turistička viza za boravak u Rusiji do 30 dana, tako da je prilikom tranzita moguće napustiti tranzitnu zonu i aerodrome. Državljanima onih zemalja kojima je potrebna viza za Rusiju, tranzitna viza za zadržavanje do 24 časa nije potrebna, dok je boravišna viza neophodna.

Tranzit u Ujedinjenim Arapskim Emiratima

Tranzitna viza nije potrebna ukoliko putnici ne napuštaju aerodrom. Emirati prodaju turistički paket koji obezbeđuje vizu za boravak do 96 sati, za sve putnike koji putuju tranzitno preko Dubaija i žele da se zadrže u Dubaiju.

Tranzit u Turskoj

Putnici zemalja Bivše Jugoslavije mogu slobodno tranzitirati preko Istanbula, Za boravak do 90 dana nije potrebna ni boravišna viza.

Tranzit u Velikoj Britaniji

Putnici koji putuju u SAD, Kanadu, Australiju i Novi Zeland ne moraju da poseduje tranzitnu vizu, dok je za ostale zemlje sa tranzitom u Velikoj Britaniji neophodna.

Tranzit u Sjedinjenim Američkim Državama

Vizni režim SAD-a je veoma strog i to se posebno ogleda kod tranzitnih putnika. Putnici koji iz Srbije putuju na Karibe, Latinsku Ameriku ili Kanadu mogu imati tranzit na nekom od američkih aerodroma. Tranzitna viza je obavezna ne samo u slučaju da putnik mora da preseda na nekom od aerodrome SAD-a, već i kada avion ima planirano tehničko sletanje na američkoj teritoriji.

Tranzit u Kanadi

Građani Srbije koji putuju u SAD pored regularne vize za SAD moraju pribaviti i tranzitnu vizu za Kanadu ukoliko presedaju na tlu Kanade. Ova viza se dobija po identičnoj proceduri kao i privremena boravišna viza.

Tranzit u zemljama Šengenske zone

Državljanima Srbije nije potrebna viza za tranzit preko aerodroma koji se nalaze u zemljama Šengenske zone: Austrija, Belgija, Češka Republika, Danska, Estonija, Finska, Francuska, Nemačka, Grčka, Mađarska, Island, Italija, Letonija, Litvanija, Luksemburg, Malta, Holandija, Norveška, Poljska, Portugalija, Slovačka, Slovenija, Španija, Švedska, Švajcarska.

 

 

 

 

 

Više

Stjuardese i stjuardi

Kad se spomene posao stjuardese ili stjuarda, prvo što nam pada na pamet su putovanja po celom svetu, uzbuđenje i ljubaznost. Biti večito u pokretu, u kontaktu sa ljudima, mogućnost upoznavanja sa raznim tehničkim dostignućima i  velika dinamičnost radnog okruženja samo su neke od brojnih prednosti ovog posla. Ukratko, mozete imati svet na dlanu.

Posao stjuardese ili stjuarda donosi razne subjektivne i objektivne prednosti osobi koja se opredeli za ovakav poziv, ali pre svega moramo naglasiti da je rec o teškom i veoma odgovornom poslu.

 

Poslovi koje obavljaju odvijaju se pre poletanja, za vreme leta i nakon sletanja. Osnovna funkcija kabinskog osoblja je bezbednost putnika. Oni pomažu ukrcavanje putnika, vrše demonstraciju postupaka u slučaju opasnosti, kontolišu situaciju u putničkoj kabini, paze da je sve u skladu sa propisanim standardima. Zaduženi su za bezbednost i sigurnost leta i da putnicima let ucine što  prijatnijim. Svaku nepravilnost tokom leta u obavezi su da momentalno isprave, da postupaju u skladu sa propisima za određene situacije ili da o tome obaveste kapetana koji će doneti odgovarajuću odluku.

 

Budući da zbog otežanih radnih uslova u vazduhoplovstvu kao što su turbulencije, visok pritisak, vrlo suv vazduh može doći do dehidratacije i povreda neophodno je da stjuardese i stjuradi budu u dobroj fizičkoj kondiciji. S druge strane ove osobe treba da budu emocionalno zrele,  vešte i taktične u komunikaciji sa ljudima, da znaju uticati na ljude i da ih spretno znaju smiriti u slučaju nezgodnih situacija. Iz navedenih razloga psiho-fizičko zdravstveno stanje pojedinca je jako bitno i preglede obavljaju timovi psihologa i lekara raznih specijalnosti.

Pre poletanja u obavezi su da:

  • se informisu o vremenskim uslovima
  • da li na letu ima putnika sa posebnim potrebama
  • proveravaju opremu za slučaj opasnosti
  • pripremaju ketering ( hrana, piće )
  • proveravaju da li je sve uredno i čisto, prilagođavaju svetla, pale muziku
  • dočekuju putnike i pomažu im da pronađu svoja sedišta i smeste ručni prtljag
  • proveravaju da li broj putnika odgovara broju koji je prijavljen aerodromskoj službi
  • izveštavaju kapetana da su se svi putnici ukrcali
  • upoznavaju putnike sa osnovnim sigurnosnim informacijama i saopštavaju im informacije o letu

 

Tokom leta:

U slučaju da je let regularan, miran i odvija se sasvim uobičajeno i normalno kabinsko osoblje se bavi posluživanjem putnika ( hrana, pice, novine) i prodajom robe u bescarinskom režimu. Svaka aviokompanija ima svoje prodavnice tokom leta ( inflight shop ) gde se mogu kupiti parfemi, nakit i slično i na taj način se ostvaruje dodatni prihod za kompaniju. Pored navedenih obaveza, ako u avionu ima putnika kojima je potrebna posebna nega, kabinsko osoblje obavlja i tu dužnost: pomaže deci, starijim osobama i invalidima i pruža prvu pomoć ako zatreba.

Nakon sletanja:

  • izveštavaju putnike o vremenskim prilikama
  • ispraćaju ih iz aviona
  • proveravaju kabinu, kuhinju, pripremaju se za sledeći let
  • izveštavaju kapetana

 

 

 

 

 

Više

Sportsko oružje i municija

Najstrože je zabranjen prevoz sportskog oružja i municije u ručnom prtljagu.

Oruzje se prevoze po posebnim i veoma strogim pravilima. Mogu se prevoziti kao registrovani ptljag i to uz poštovanje težinskog koncepta. Ovaj prtljag se mora posebno najaviti kroz rezervaciju i za njega je potrebna saglasnost aviokompanije.

Pored propisnog pakovanja i predaje prilikom registracije putnik koji nosi sa sobom ovakvu opremu mora imati sledeću dokumentaciju:

  • dozvolu za nošenje oružja
  • izvoznu dozvolu zemlje iz koje putuje i uvoznu dozvolu zemlje u koju putuje
  • specijalne carinske dozvol ezemlje u koju unose oružje

Za prenos sportskog oružja i municije obavezno se raspitajte kod aviokompanije i kod policijskih službi kako biste pribavili svu potrebnu dokumentaciju. Dokumentacija potrebna za prevoz sportskog oružja i municije zavisi od svake zemlje posebno, kao i od avio kompanije .Neke kompanije cak i ne dozvoljavaju prenos oruzja ni pod kojim uslovima.

Više

Specijalni obroci u avionu

Većina avio kompanija nudi putnicima izbor posebnih obroka, u skladu sa njihovim potrebama i navikama.

  • Vegetarijanska Orijentalni obrok – je veganski obrok pripremljen na istočnjački način (kineski ili japanski)
  • Košer (Kosher meal) obrok – se sprema prema ortodoksnim jevrejskim običajima u ishrani. Za pripremanje ovog obroka poštuju se brojna i veoma komplikovana pravila.
  • Kineski stil vegetarijanske kuhinje
  • Vegetarijanski Jaina obrok – je vegetarinski obrok pripremljen specijalno za vernike đainizma, indijske religije
  • Indijski stil vegetarijanske hrane – pripremljen u skladu s Jaina običajima
  • Vegetarijanski obrok -priprema se iskljucivo sa namirinicima biljnog porekla
  • Obrok u zapadnom stilu – bez mesa i mlečnih proizvoda.
  • Hindu obrok – Obroci se pripremaju u skladu sa verskim pravilima. Priprema se bez junetine, junećih proizvoda i bez svinjetine
  • Muslimanski obrok – bez dodataka svinjskog mesa ili prerađevina, želatina, i bez alkohola (vinski prelivi). Zamena ovog obroka može biti VGML, koji se priprema isključivo od namirnica biljnog porekla, ili SFML, u kojem se, osim svih vrsta voća i povrća, nalazi riba, uz upotrebu isključivo biljnih masnoća.
  • Obrok za dijabetičare – obrok se priprema bez namirnica koje izazivaju nagli porast glukoze, vodeći računa o izbalansiranoj količini belančevina, ugljenih hidrata i masti. Mogu se koristiti mleko i mlečni proizvodi bez šećera,  sve vrste svežeg voća i povrća, bela riba kao i posno meso.
  • Blagi obrok – Lagana jela, niske masnoće i blago začinjena, uključuju nemasno meso ili ribu.
  • Obrok bez glutena – Ne sadrži žitarice (pšenica, raž, ječam, zob) ni veštačku hranu.
  • Niskokalorični obrok – Jela pripremljena sa niskokaloričnim namirnicama. Ne sadrže testenine, pekarske proizvode ili proizvode koji sadrže krem.
  • Obrok bez soli – Blago začinjena jela, sa malom količinom soli. Nije dozvoljeno soljeno, dimljeno i konzervisano meso. Žitarice i svi proizvodi od žitarica su dozvoljeni kao i sve povrće.
  • Obrok s malo masnoće/holesterola– Sadrži sastojke sa minimalnom količinom masti, bez holesterola.
  • Obrok bez laktoze – Dijetalan obrok, sadrži proizvode bez laktoze. Namirnice od kojih je obrok pripremljen su meso, riba, živina, pecivo bez mleka, povrće i sveže voće.
  • Obrok za bebe (do 24 meseca starosti) – Sastoji se od kašice od povrća i voća. Mora biti originalno zapakovan od strane proizvidjaca.
  • Dečiji obrok (2-14 godina) – Uravnotežen, deci prilagođen obrok, bez ljutih začina. Na primer, testenina sa paradajz sosom, kroketi od pileti
  • Obrok od plodova mora – priprema se od ribe, povrća, jaja, voća i namirnica sa ugljenim hidratima. Upotrebljavaju se masnoće isključivo biljnog porekla.
  • Obrok s ograničenom količinom belančevina – namenjen je osobama sa bolestima jetre i bubrega. Obroci se pripremaju od svežeg voća i povrća, biljnih masnoća i začina i ograničene količine jaja ili mesa.
Više

Specijalne potrebe

Putnici sa posebnim potrebama

Putnici kojima su potrebna invalidska kolica moraju o tome obavestiti kompaniju prilikom obavljanja rezervacije.

Većina prevoznika i aerodroma nude besplatna invalidska kolica i vozila za prevoz sa pratiocem u odlasku i dolasku. Takođe, ovu uslugu je potrebno zatražiti prilikom rezervacije leta, kako bi putnik dobio potvrdu od prevoznika da će ona biti izvršena.

Neki prevoznici na dugolinijskim letovima nude posebna kolica za kretanje po kabini (wheelchair on board).

Putnici sa sopstvenim invalidskim kolicima treba da navedu veličinu i težinu kolica prilikom rezervacije, njihov prevoz u prtljažniku je besplatan.

Za ovu vrstu potrebe postoje razlicite kategorije u zavisnosti od stanja putnika i odnose se na potpunu nepokretnost, delimicnu nepokretnost, da li putnik moze da prelaze manje ili vece deonice, da li je potrebna pomoc prilikom kretanja uz ili niz stepenice.

 

Putnici sa oslabljenim sluhom ili vidom

Na njihov zahtev, prevoznici pružaju uslugu pratnje na aerodromu. Prevoz obučenih pasa za pomoć u kabini je besplatan. Molimo obavestite prevoznika prilikom rezervacije da nameravate da letite uz pomoć psa.

Prevoz putnika sa zaraznim bolestima

Prevoznici generalno ne prihvataju prevoz osoba sa zaraznim bolestima kao što su otvorena tuberkuloza, zarazna žutica, šarlah, difterija, ovčije boginje ili slične bolesti.

Više

Sedišta u avionu

IZBOR SEDIŠTA U AVIONU

 

Od velikog značaja za izbor sedišta je informacija o tipu aviona kojim ćete leteti, kao i koju putničku klasu želite. Da bi putnik napravio dobar izbor potrebno je da pre rezervacije sedišta upozna konfiguracija putničke kabine.  Manji avioni kao što je ATR, FOKER  najčešće imaju konfiguraciju sedišta 1+2 ili 2+2, preko serije Boinga najčešće 3 + 3 do AIRBUS 380 SUPERDŽAMBA koji ima 3+4+3 i kapacitet od 525 do 853 sedišta. Sedišta se označavaju brojevima i slovima. Prvo se ispisuje broj koji označava red, a zatim mu se dodaje slovo koje predstavlja oznaku kolone. Rezervaciju sedišta možete izvršiti na više načina: prilikom rezervacije avio karte preko raznih online pretraživača, prilikom kupovine avio karte u turističkim agencijama ili avio kompanijama,.Takođe, prilikom čekiranja možete zamoliti službenika avio kompanije da Vam rezerviše određeno mesto, ukoliko to mesto ranije nije rezervisano od strane drugog putnika. Ukoliko ne uradite ni jednu od ovih opcija sedište će vam biti automatski dodeljeno prilikom online registracije ili će vam službenik dodeliti prvo slobodno sedište prilikom šalterske registracije.

Putnici ekonomske klase najčešće biraju sedište pored prozora ili pored prolaza u skladu sa svojim afinitetima. Sedište pored prozora pruža lep pogled, ali je manje udobno i zahteva pomeranje putnika za slučaj da želite da odete do toaleta.

Dodatni prostor za noge ili LEGROOM EXTRA SPACE je takođe jedna od stavki koja je za putnike jako bitna. Obično je to bitnije za krupnije ili visoke putnike i za one čije je putovanje duže. Lowcost kompanije najčešće dodatno naplaćujuju ova sedišta, kao i samu rezervaciju sedišta.

Pored sedišta sa dodatnim prostorom za noge imamo i sedišta pored EXIT-a (emergency seats) koja pružaju dodatni komfor. Međutim ova sedišta imaju ograničenje u smislu koji putnici mogu da ih rezervišu. To su najčešće osobe koje su po procenama kabinskog osoblja sposobne da odreaguju u vanrdenim situacijama. Ukoliko kabinsko osoblje proceni da osoba koja se tu nalazi nije spremna ili sposobna na saradnju može je premestiti na neko drugo mesto.

 

Sedište pored prolaza
(aisle seat) 

Ova sedišta najčešće rezervišu osobe sa posebnim potrebama ili osobe kojima je dodeljena pratnja da bi se nad njima imao lakši nadzor.

Sedište ispred / iza pregrade
(bulkhead seat) 

Obično su to prva sedišta ekonomske klase, popularna kod putnika, nalaze se iza kabine i pružaju veći prostor za noge. Bulkhead seat mogu se nalaziti i ispred kabine, Pregrada najčešće odvaja deo putničke kabine u kome se nalaze toalet, bife i ostave za posadu i onemogućava naginjanje sedišta.

Sedišta sa običnim naslonom
(Recliner seat)

Kod ovih sedišta se naslon može neznatno iskriviti unazad kako bi se putnici mogli lakše opustiti i odspavati. Ovo su standardna sedišta u svim avionima i kod svih aviokompanija. Njihova veličina, udobnost, materijali od kojih su napravljena zavise od aviokompanije. Ovakva sedišta sa poboljšanim karakteristikama (bolji materrijali, veći komfor i prostor za putnike) nalaze se u biznis klasi kod aviona za kraći i srednjelinijski saobraćaj.

Sedišta sa oborivim naslonom
(Lie-flat seat)

 

Ova vrsta sedišta se obično nalazi u biznis klasa i pruža mogućnost obaranja sedišta gotovo do ugla od 180 stepeni. Ovakav vid komfora posebno je značajan za interkontinentalne letove

 

Kombinovana sedišta
(Suit seat)

 

Reč je najmodernijoj vrsti sedišta koja imaju najveći avioni današnjice. Predstavjaju zapravo male kabine koje mogu pružiti maksimalnu udobnost i komfor. Sedišta se mogu okretati na razne strane, potpuno obarati do 180 stepeni. Pored toga opremljene su tv-om i raznim elektornskim uređajima.

Više

Putovanje sa decom ili bebom

Putovanje sa bebom može biti jako stresno naročito ako ni sami niste ljubitelj avionskog prevoza. Pre polaska proverite let – ako je let odložen ili otkazan, poštedećete sebe čekanja na aerodromu sa bebom ili malom decom. Na aerodrom dođite malo ranije kako biste izbegli gužve i kako biste na vreme ukrcali prtljag i kolica. Pitajte službenika avio kompanije da Vas uputi na kapiju za ukrcavanje porodica sa malom decom ili bebama. Ako ste u mogućnosti, uskladite vreme letenja sa rasporedom spavanja vaše bebe. Verovali ili ne, najbolje vreme za letenje je ono kada se bebi najviše spava.

Beba do 2 godine (rečnikom avio-kompanija – infant) u avionu ne mora da koristi posebno sedište, dok dete starije od 2 godine (child) mora da koristi posebno sedište.  Za decu do dve godine (infant) često se ne plaća  avionska karta, ili u nekim situacijama možete platiti simboličnu naknadu tj. samo pojedine takse. Deca do 12 godina, obično imaju popust na avio karte, koji najčešće zavisi od destinacije i putničke klase kojom se putuje. Jedna od najvažnijih stvari, koju možete učiniti kada putujete sa decom ili bebom, jeste da dobro izaberete stvari koje ćete poneti.

 

Osnovne stvari za bebu koje treba poneti na let:

 

  • Pelene i maramice (većina aviokompanija dozvoljava dodatnu torbu sa pelenama)
  • Ponesite maramu za nošenje beba. Sa bebom u marami ćete se mnogo lakše kretati kroz aerodrom (posebno ako vučete kofer, gurate kolica ili vodite još jedno dete)
  • Adekvatne zalihe hrane – ako ne dojite, ponesite dodatnu hranu za slučaj da let kasni. Kada putujete sa bebom, niste ograničeni pravilom 100 ml. Na šalteru za čekiranje morate prijaviti hranu za bebe, lekove..
  • Ekstra odeća – za slučaj da bebu treba presvući
  • Kese sa zip zatvaranjem – odlično će poslužiti za prljavu odeću, prljave pelene i ostatak užine

 

Osnovne stvari za dete koje treba poneti na let:

 

  • Užina ili slatkiš – izaberite ono što Vaše dete najviše voli da jede
  • Maramice ili ubruse
  • Aktivnosti – razmislite čime se vaša deca zabavljaju kod kuće, a da se to može raditi u avionu u tišini. DVD plejeri, lutke, knjige, papir i bojice… su neke od ideja. Ponesite puno različitih stvari da im zaokupite pažnju!

 

Deca koja putuju bez pratnje odraslih (UM)

 

Deca od 5 do 12 godina starosti koja putuju bez pratnje starijih lica, pripadaju kategoriji putnika, deca bez pratnje (Unaccompanied Minor ili skraćeno UM). Deca do 5 godina starosti mogu putovati u pratnji brata/sestre starijih od 12 godina ili bilo koje druge osobe starije od 16 godina.

 

Roditelji/staratelji koji šalju dete na put bez pratnje u obavezi su:

  • da potpišu poseban obrazac pod nazivom “Uputstvo za prevoz UM (Handling advise for UM)”, kojim se regulišu uslovi za prevoz deteta bez pratnje
  • da obezbede sve potrebne prevozne dokumente za dete – pasoš, vizu (ukoliko je neophodna), avionsku kartu
  • da ostanu na aerodromu sve do poletanja aviona, zbog eventualnog kašnjenja ili otkazivanja leta
  • da u navedenom obrascu obavezno evidentiraju lice (ime, adresa, telefon) koje čeka dete, kao i da obezbede da to lice bude na aerodromu u vreme predviđeno za dolazak aviona
  • da se postaraju da u dečijem prtljagu nema robe koja podleže carini, kao ni predmeta koji nisu za dečiju upotrebu, niti spadaju u neki od nedozvoljenih predmeta.
Više

Prevoz kućnih ljubimaca

Većina avio kompanija dozvoljavaju prevoz kućnih ljubimaca malih dimenzija i težine (psi,macke,ptice)u putničkoj kabini, pod uslovom da ukupna težina životinje i kaveza ne prelazi odredjenu tezinu, kavez mora biti vodootporan i otporan na ugrize i ne sme prelaziti 115 cm u zbiru stranica kaveza, dok pojedine avio kompanije ne dozvoljavaju prevoz zivotinja ni pod kojim uslovima osim pasa vodica. Cena transporta zavisi od toga koja destinacija je u pitanju i koja kompanija je prevozilac. Neke avio kompanije ovu uslugu naplacuju po kilogramu zivotinje i u zavisnosti od destinacije, dok neke naplacuju ovu uslugu po unapred utvrdjenim tarifama.

Životinje koje se ne mogu prevoziti u kabini će biti transportovane u odgovarajućim delovima tovarnog prostora, koji ima regulisanu temperaturu i pritisak. Zivotinja u kavezu mora imati dovoljno prostora da ustane, da se krece. Kavez mora biti opremljen posudama za vodu i hranu.

Pas Vodič za slepe i gluve, obično se prevozi besplatno i može putovati u kabini, bez obzira na veličinu. Ova usluga se mora unapred najaviti kroz rezervaciju.

Više

Pravila ponašanja na letu i sigurnosne procedure

Tokom avionskog leta važe stroga pravila ponašanja, zato ako planirate let treba da se pripremite. Kao što postoje pravila ponašanja u svakodnevnom životu tako postoje i posebna pravila u avionu. Na letu se može nalaziti veliki broj ljudi daleko od zemlje, što može izazivati nervozu, strah i napad panike među putnicima.

Prilikom ulaska u avion pozdravite stjuardese i sledite njihove instrukcije. Pronađite svoje sedište i spakujte prtljag iznad sedišta kako biste sprečili stvaranje gužve. U slučaju da Vam za to zatreba pomoć obratite se kabinskom osoblju. Neophodno je da sa sobom imate Boarding Card na kojoj se nalazi oznaka sedišta i koju bi trebali da čuvate do završetka putovanja. Pripremite se za let i izvadite sve što će Vam biti potrebno tokom  leta, da ne biste kasnije ometali ostale putnike. Ispred sedišta ćete zateći  besplatan časopis kompanije, možete ga citati i poneti sa sobom.

Pritiskom na taster za pozivanje možete pozvati kabinsko osoblje ukoliko vam je nešto potrebno ili želite nešto da ih pitate. Mnogi ljudi imaju strah od letenja i ne treba im svojim ponašanjem unositi dodatnu nervozu. Pušenje na letu je izričito zabranjeno i možete biti strogo kažnjeni zbog toga ili čak uhapšeni po sletanju. Pažljivo konzumirajte alkohol pošto je njegovo dejstvo pojačano na velikim visinama. Ako putujete sa malim kućnim ljubimcem koga ste uneli u putničku kabinu, obezbedite neophodan kavez, kao i dovoljno vode. Potrudite se da pre poletanja obavi sve svoje fiziološke potrebe i nemojte ga hraniti nekoliko sati pre leta.

 

Na početku svakog leta putnici se moraju upoznati sa sigurnosnim procedurama u slučaju nekog nepredviđenog događaja. Ovakve demonstracije izvodi kabinsko osoblje lično ili se putnicima prikaže film. Nakon demonstracije možete pročitati uputstvo koje obično stoji u pregradi ispred vas.

 

Vezivanje pojasa

 

Prvi korak sigurnosnih procedura je svakako vezivanje pojasa. Pojas ne treba mnogo stezati jer može stvoriti problem prilikom naglih promena pravca. Prilikom trubulencija putnici koji nisu vezani se mogu ozbiljno povrediti. Iz tih razloga, kao i mnogih drugih, vezivanje pojasa je jako bitno.

 

Maska za kiseonik

 

Ukoliko dodje do potrebe za maskom sa kiseonikom potrebno je svega nekoliko sekundi da biste otpočeli sa njenim korišćenjem. Senzori za maske se mogu veoma lako aktivirati i prilikom nekog manjeg poremećaja pritiska ili turbulencija. Nevezano za razlog, ako dodje do ispadanja maske neophodno je da ispoštujete sve procedure sa kojima ćete biti upoznati na početku leta, bez obzira da li postoji stvarna potreba za njenim korišćenjem ili ne. Strogo pravilo jeste da masku prvo postavljate sebi pa tek onda deci i bebama, jer ćete samo na taj način uspeti da pomognete drugima i sebi.

 

Prsluci za spašavanje

 

Uvek postoji rizik od vanrednog sletanja na vodenu površinu i u tom slučaju putnici treba da se zaštite navlačenjem pojaseva za spašavanje. U takvim situacijama pojas se prvo postavlja sebi pa tek onda detetu ili drugoj osobi kojoj je potrebna pomoć. Za upotrebu pojasa potrebno je pratiti demonstraciju korišćenja od strane kabinskog osoblja na početku leta. Pojasevi nikako ne smeju da se naduvavaju u samom avionu, nego tek nakon isplivavanja na otvorenu površinu, povlačenjem konopca.

 

Zaštitni položaj tela

 

Zbog nepredviđenih okolnosti može doći do prinudnog sletanja na kopno ili more, kada je neophodno da putnici zauzmu određen položaj tela. Položaj koji treba zauzeti jeste savijanje ka napred sa glavom blizu ili između kolena. Druga varijanta jeste savijanje ka napred, prema susednom sedištu, sa rukama oslonjenim na glavu i to sedište.

 

Izlazi u slučaju opasnosti

 

Putinici treba posebno da obrate pažnju na sve izlaze u slučaju opasnosti. Obično se nalaze tamo gde su sedišta razmaknuta i označena su natpisom EXIT. Ako dođe do opasnosti i neplaniranog spuštanja aviona, kabinsko osoblje će aktivirati tobogane za spuštanje nakon otvaranja vrata, a putnici ce fluorescentnim strelicama na podu biti usmereni u kom pravcu je evakuacija. Nakon spuštanja niz tobogan, treba se što pre udaljiti.

Više

Prava putnika 2

REFUNDACIJA AVIO KARTE

Refundacija avio karte vrši se u slučaju da je putnik odustao od putovanja ili da je avio kompanija otkazala let. Svaka avio karta predstavlja ugovor između putnika i avio kompanije koji je određen procedurama i propisanim regulativama koje važe za svakog redovnog avio prevoznika i koje propisuje Međunarodna asocijacija za vazdušni saobraćaj (IATA).

Sve avio kompanije imaju svoju uglavnom rigoroznu politiku zamene karata i povraćaja novca.  Refundacija se vrši isključivo na mestu gde je avio karta kupljena i po uslovima datim za određenu tarifu. U zavisnosti od tarife, refundacija može biti puna, uz plaćanje penala ili se ne može izvršiti. Većina avio kompanija odobrava  povraćaj novca u celosti ukoliko je razlog odbijanje za vizu. Kao dokaz za to morate imati dokument iz ambasade.

Putovanje biznis klasom najčešće podrazumeva potpuni povraćaj sredstava ako putnik odustane od leta. Ekonomska klasa sadrži veći broj različitih podklasa, koje pored različite oznake klase i tarife, imaju i različite uslove refundacije. Tako polazimo od onih najjeftinijih avio karata, gde su refundacije najčešće minimalne i podrazumevaju povraćaj pojedinih, manje vrednih taksi, dok skuplje karte ekonomske klase dozvoljavaju refudaciju većeg iznosa. Pojedine tarife ekonomske klase, obično za dalje destinacije, dozvoljavaju povraćaj novca ali uz plaćanje penala čiji se iznosi razlikuju i obično se kreću od 75 do 150 evra.

Ako se putnik nije pojavio na odlaznom letu, smatra se da je odustao od putovanja. Takav putnik ima status no show i njegova karta od momenta zatvaranja registracionog šaltera prestaje da važi. Takve karte se ne mogu refundirati, jer su u tom slučaju sve takse nepovratne. Ukoliko je putnik odlučio da otputuje drugim prevoznim sredstvom, a da se vrati avionom neće moći to da uradi sa povratnom avio kartom koju poseduje, jer je ona poništena.

 

GUBLJENJE KONEKCIJE

 

Prilikom pravljenja rezervacije sistemi su podešeni tako da automatski izbacuju najpovoljnije konekcije koje su u datom momentu dostupne. Kada je putniku izdata karta sa konekcijom ( vezan let ) avio kompanija je odgovorna za tačnost, kao i u slucaju direktnog leta.  Minimum connecting time jeste minimalno vreme koje potrebno da bi putnik sigurno stigao na svoj naredni let. Svaki aerodrom određuje sopstveno minimalno vreme u zavisnosti od organizacije na aerodromu i njegove veličine. Ukoliko prvi let kojim putnik stiže na tranzitni aerodrom kasni, bice mu omoguceno ukrcavanje na naredni let iste avio kompanije. U dogovoru sa avio kompanijom putniku se može ponuditi i neka druga altrnativa, ako su naredni letovi popunjeni ili se na njih dugo ceka. Ukoliko prvi let razumno kasni, a drugi let ima mogućnosti kratkotrajnog odlaganja poletanja, onda će avio kompanija sačekati svog putnika ili putnike.

 

USKRAĆENO UKRCAVANJE

 

Bilo da putnik ima kartu u jednom pravcu ili povratnu, često možemo čuti da je putnik odbijen za ukrcavanje (denied boarding), a razlozi za to mogu biti mnogobrojni.

Opravdano uskraćeno ukrcavanje – aerodromsko ili kabinsko osoblje imaju pravo da ne dozvole putniku da uđe u avion ako za to imaju opravdanu sumnju. Zdravstveni razlozi su jedan od razloga, kada službenici avio kompanije ili carine na osnovu fizickog izgleda mogu uputiiti putnika na dodatne preglede kod aerodromskog lekara. Putnici koji pokazuju simptome nekih zaraznih bolesti moraju biti zadržani na aerodromu i smešteni u karantin. Vizuelnu kontrolu putnika obavljaju svi službenici na aerodromu koji se nalaze u lancu procedura kroz koje putnik prolazi, počev od službenika na šalterima za registraciju, preko pasoške i carinske kontrole, do službenika u gejtovima i kabinskog osoblja.

Bezbednosni i sigurnosni razlozi – posedovanje oružja, nasilničko ponašanje, upućivanje pretnji i slično.

Administrativni razlozi – neispravna dokumentacija koja podrazumeva istekli pasoš, neregularnu vizu ili procena aerodromskog osoblja  da je u pitanju emigriranje, mogu biti razlozi da putnik bude odbijen za ukrcavanje.

Prekomeran broja putnika (overbooking) – sve svetske avio kompanije pretpostavljaju da se na letovima određeni broj putnika neće pojaviti ili iz bilo kog drugog razloga nece otputovati. Neki putnici će neposredno pred let otkazati svoje letove ili će ih pomeriti za druge datume. Avio kompanija neće imati vremena da ponovo proda ta mesta, pa će leteti sa praznim mestima. Da bi izbegli taj finansijski rizik, u prodaju se pušta veći broj karata prema procenama avio kompanije. Retko se dešava da na letu bude previše putnika koji su se čekirali i tada se događa overbooking. U takvim situacijama traže se dobrovoljci koji bi odustali od leta i dobili punu refundaciju sredstava ili dobrovoljci za preusmeravanje leta, uz dobijanje aerodromskih ustupaka (obrok, osvežavajuce piće, smeštaj itd..) Ako nema dobrovoljaca, avio kompanija će najčešće uskratiti ukrcavanje poslednje čekiranim putnicima, putnicima koji imaju vezane letove, manjim grupama itd.. Odbijeni putnici imaju ista prava kao da je došlo do otkazivanja leta.

Više