Prava putnika 2

REFUNDACIJA AVIO KARTE

Refundacija avio karte vrši se u slučaju da je putnik odustao od putovanja ili da je avio kompanija otkazala let. Svaka avio karta predstavlja ugovor između putnika i avio kompanije koji je određen procedurama i propisanim regulativama koje važe za svakog redovnog avio prevoznika i koje propisuje Međunarodna asocijacija za vazdušni saobraćaj (IATA).

Sve avio kompanije imaju svoju uglavnom rigoroznu politiku zamene karata i povraćaja novca.  Refundacija se vrši isključivo na mestu gde je avio karta kupljena i po uslovima datim za određenu tarifu. U zavisnosti od tarife, refundacija može biti puna, uz plaćanje penala ili se ne može izvršiti. Većina avio kompanija odobrava  povraćaj novca u celosti ukoliko je razlog odbijanje za vizu. Kao dokaz za to morate imati dokument iz ambasade.

Putovanje biznis klasom najčešće podrazumeva potpuni povraćaj sredstava ako putnik odustane od leta. Ekonomska klasa sadrži veći broj različitih podklasa, koje pored različite oznake klase i tarife, imaju i različite uslove refundacije. Tako polazimo od onih najjeftinijih avio karata, gde su refundacije najčešće minimalne i podrazumevaju povraćaj pojedinih, manje vrednih taksi, dok skuplje karte ekonomske klase dozvoljavaju refudaciju većeg iznosa. Pojedine tarife ekonomske klase, obično za dalje destinacije, dozvoljavaju povraćaj novca ali uz plaćanje penala čiji se iznosi razlikuju i obično se kreću od 75 do 150 evra.

Ako se putnik nije pojavio na odlaznom letu, smatra se da je odustao od putovanja. Takav putnik ima status no show i njegova karta od momenta zatvaranja registracionog šaltera prestaje da važi. Takve karte se ne mogu refundirati, jer su u tom slučaju sve takse nepovratne. Ukoliko je putnik odlučio da otputuje drugim prevoznim sredstvom, a da se vrati avionom neće moći to da uradi sa povratnom avio kartom koju poseduje, jer je ona poništena.

 

GUBLJENJE KONEKCIJE

 

Prilikom pravljenja rezervacije sistemi su podešeni tako da automatski izbacuju najpovoljnije konekcije koje su u datom momentu dostupne. Kada je putniku izdata karta sa konekcijom ( vezan let ) avio kompanija je odgovorna za tačnost, kao i u slucaju direktnog leta.  Minimum connecting time jeste minimalno vreme koje potrebno da bi putnik sigurno stigao na svoj naredni let. Svaki aerodrom određuje sopstveno minimalno vreme u zavisnosti od organizacije na aerodromu i njegove veličine. Ukoliko prvi let kojim putnik stiže na tranzitni aerodrom kasni, bice mu omoguceno ukrcavanje na naredni let iste avio kompanije. U dogovoru sa avio kompanijom putniku se može ponuditi i neka druga altrnativa, ako su naredni letovi popunjeni ili se na njih dugo ceka. Ukoliko prvi let razumno kasni, a drugi let ima mogućnosti kratkotrajnog odlaganja poletanja, onda će avio kompanija sačekati svog putnika ili putnike.

 

USKRAĆENO UKRCAVANJE

 

Bilo da putnik ima kartu u jednom pravcu ili povratnu, često možemo čuti da je putnik odbijen za ukrcavanje (denied boarding), a razlozi za to mogu biti mnogobrojni.

Opravdano uskraćeno ukrcavanje – aerodromsko ili kabinsko osoblje imaju pravo da ne dozvole putniku da uđe u avion ako za to imaju opravdanu sumnju. Zdravstveni razlozi su jedan od razloga, kada službenici avio kompanije ili carine na osnovu fizickog izgleda mogu uputiiti putnika na dodatne preglede kod aerodromskog lekara. Putnici koji pokazuju simptome nekih zaraznih bolesti moraju biti zadržani na aerodromu i smešteni u karantin. Vizuelnu kontrolu putnika obavljaju svi službenici na aerodromu koji se nalaze u lancu procedura kroz koje putnik prolazi, počev od službenika na šalterima za registraciju, preko pasoške i carinske kontrole, do službenika u gejtovima i kabinskog osoblja.

Bezbednosni i sigurnosni razlozi – posedovanje oružja, nasilničko ponašanje, upućivanje pretnji i slično.

Administrativni razlozi – neispravna dokumentacija koja podrazumeva istekli pasoš, neregularnu vizu ili procena aerodromskog osoblja  da je u pitanju emigriranje, mogu biti razlozi da putnik bude odbijen za ukrcavanje.

Prekomeran broja putnika (overbooking) – sve svetske avio kompanije pretpostavljaju da se na letovima određeni broj putnika neće pojaviti ili iz bilo kog drugog razloga nece otputovati. Neki putnici će neposredno pred let otkazati svoje letove ili će ih pomeriti za druge datume. Avio kompanija neće imati vremena da ponovo proda ta mesta, pa će leteti sa praznim mestima. Da bi izbegli taj finansijski rizik, u prodaju se pušta veći broj karata prema procenama avio kompanije. Retko se dešava da na letu bude previše putnika koji su se čekirali i tada se događa overbooking. U takvim situacijama traže se dobrovoljci koji bi odustali od leta i dobili punu refundaciju sredstava ili dobrovoljci za preusmeravanje leta, uz dobijanje aerodromskih ustupaka (obrok, osvežavajuce piće, smeštaj itd..) Ako nema dobrovoljaca, avio kompanija će najčešće uskratiti ukrcavanje poslednje čekiranim putnicima, putnicima koji imaju vezane letove, manjim grupama itd.. Odbijeni putnici imaju ista prava kao da je došlo do otkazivanja leta.